Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Wpływ flamancki w Hiszpanii i Portugalii

Poza terenem Niemiec wpływ flamandzki daje się odczuć najwyraźniej na półwyspie iberyjskim. Jan Van Eyck był w Lizbonie. Największy chyba malarz portugalski w poł. XV w., Nuńo Gonçalves, udał się z nim prawdopodobnie do Brugii. W każdym razie zna on doskonale flamandzką technikę malarstwa olejnego i jego najwybitniejsze dzieło, ołtarz Św. Wincentego (Lizbona, ok. 1460) nasuwa analogie z Hugonem Van der Goesem. Grupuje w nim artysta dokoła postaci świętego opiekuna żeglarzy kilkanaście portretów naturalnej wielkości, zdumiewająco żywych i jak się zdaje prawdziwych.

W Kastylii Pedro Berruguete (Auto-da-fé, Madryt) jest może również uczniem Van Eycka, rysunek jego jest jednak sztywniejszy, uczucie religijne bardziej żarliwe. Na wybrzeżu śródziemnomorskim zbieżności są bardziej uderzające. Na tle naszej nieznajomości bardzo bogatej szkoły walenckiej wyłania się jednak postać Jacomarta Baęo, jednego z pierwszych artystów Europy południowej, którzy znali malarstwo olejne: przeniósł on nawet tę technikę do Neapolu ok. r. 1440. Być może był to Flamand w służbie króla Alfonsa V, przybyły z Brugii, podobnie jak jego rodak Luis Alinbrot. Retabulum Radców w Barcelonie, malowane w latach 1444-1445 przez Luisa Dalmau, również przybyłego z Walencji, jest z pewnością dziełem mniejszej wartości, ale tym bardziej charakterystycznym: wpływy eyckowskie dominują tu, chociaż technika jest w dalszym ciągu temperowa. Artysta, którego imię było przez długi czas nieznane – autor powstałego w tym samym okresie ołtarza Św. Jerzego (Luwr i Chicago) i do dziś nieznany twórca retabulum w S. Cugat (muz. w Barcelonie) – w obu wypadkach obrazy olejne – są to pierwszorzędni artyści, pozostający w zasięgu wpływów Van Eycka. Często uważano ich za Fla- mandów,. Być może należy tu wymienić jeszcze Bermejo (ok. 1440 – ok. 1500), Andaluzyjczyka, pracującego w Barcelonie. Przypisuje mu się Chustę św. Weroniki z Muzeum w Vieh, najwspanialsze dzieło sztuki hiszpańskiej przed wiekiem XVI, które nasuwa na myśl Van der Weydena: niewątpliwie jego dziełem jest Pieta z katedry w Barcelonie, niemniej wzruszająca, w której postać donatora, kanonika Despla, godna jest postaci kanonika Van der Paele z Brugii. Zestawiano z tym obrazem Pietę z Ville- neuve-les-Avignon, którą niektórzy uczeni, nie bez prawdopodobieństwa, uważają za dzieło katalońskie.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.