Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Władysław IV i zainteresowanie sztuką rzeźbiarską

Władysław IV, w przeciwieństwie do ojca, interesował się w większym stopniu rzeźbą, chociaż świadczą o tym bardziej importy niż produkcja krajowa. Wiadomo, że król ten nabywał we Włoszech rzeźby antyczne i posiadał ich dość znaczny zbiór, który w czasie wojen szwedzkich uległ tak dalece rozproszeniu, że jedynie popiersie Seneki, obecnie znajdujące się w Brukseli, rozpoznano jako obiekt pochodzący ze zbiorów warszawskich. (Jak można przypuszczać, większość tych rzeźb wywiózł z Warszawy do Berlina w roku 1656 ówczesny sojusznik Szwedów, elektor brandenburski Fryderyk Wilhelm.) Ponadto Władysław IV sprowadzał wiele rzeźb współczesnych z Florencji i Pragi.

Najcenniejszym dla nas dowodem zainteresowań Władysława IV sztuką rzeźbiarską jest ufundowany przezeń pomnik ojca, Zygmunta III. Pomnik ten (il. 110), będący od przeszło trzech wieków niejako symbolem czy znakiem rozpoznawczym Warszawy, opierał się na wzorach rzymskich, zarówno antycz- nych (koncepcja), jak i barokowych (szczegóły). Jest to wysmukła kolumna zakończona kapitelem i impostem, na którym stoi. spiżowa postać króla, dzierżącego w jednej ręce krzyż, a w drugiej szablę – atrybuty niewątpliwie symboliczne w odniesieniu do tego monarchy. Projektantem całości był architekt królewski Konstanty Tencalla, model postaci wykonał sprowadzony z Bolonii rzeźbiarz Klemens Molli, a odlew posągu wraz z tablicami inskrypcyjnymi są roboty warszaw- sko-gdańskiego warsztatu odlewniczego Daniela Tyma. Odsłonięcie pomnika odbyło się w 1644 r.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.