Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Tympanon katedry w Lucke

Rzeźba monumentalna zajmuje tu niewiele miejsca. Kilka tympanonów, z których najbardziej znany jest tympanon katedry w Lukce (Zdjęcie z krzyża, ok. r. 1250), fasada katedry w Orvieto (1347-1353), a nawet płaskorzeźby w kampanili florenckiej wiązane z imieniem Giotta, mogą uchodzić za słabe repliki rzeźby wielkich katedr francuskich. Najsławniejszymi dziełami są ambony toskańskie artystów z rodziny Pisano. Niccolo Pisano (ok. 1200-1280) był, według Vasariego, genialnym artystą, którego można by porównać z Giottem. Nie wydaje się nam, żeby zasługiwał on na taki zachwyt, ponieważ miał poprzedników: dziś wiemy już lepiej, co zawdzięczał innym. Pochodził z Apulii (nazywają go również Niccolo dApulia), studiował damaskinowane drzwi brązowe, sprowadzone z Konstantynopola do katedr w Amalfi i w Salerno. W samej Pizie widział rzymskie sarkofagi z Campo Santo i transponował je na ściany ambon baptysterium pizańskiego (1260) i katedry sjeneńskiej, gdzie wy stępuje ten sam zmysł narracji, ta sama ciężka faktura, ale również ta sama znajomość perspektywy i aktu. Spotykamy tam nawet reminiscencje pogańskie, z powodu których mówiono o charakterze renesansowym tych rzeźb (np. Herakles umieszczony wśród posągów Proroków). W pracach syna Niccolo, Giovanniego Pisano (ambona w Pistoia, ambona w katedrze pizańskiej) występują wpływy francuskie. Proporcje stają się lżejsze, postacie ożywiają się. Niektóre pojedyncze figury Madonn bardzo silnie przypominają francuskie wyroby z kości słoniowej. Dynastia kończy się na Andrea Pisano, złotniku i rzeźbiarzu w brązie, któremu zawdzięczamy pierwsze drzwi baptysterium florenckiego.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.