Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Tematyka rzeźb wersalskich – dalszy opis

Jak już powiedziano, nurt włosko-barokowy rozwijał się poza dworem. Najwybitniejszym jego przedstawicielem był Pier- re Puget (1620-1694), działający na południu – w Marsylii, Tulonie i Genui. Kilkuletni pobyt w Rzymie pozwolił mu poznać rzeźby kręgu Berniniego, co zdecydowało o jego kierunku artystycznym. Zresztą berninizm odpowiadał temperamentowi artysty („marmur drży przede mną” – mawiał o sobie), lecz indywidualizm twórczy i skłonność do wnikliwej obserwacji ciała ludzkiego uchroniły go przed niewolniczym naśladownictwem. Jedną z pierwszych jego prac były atlanty podtrzymujące balkon ratusza w Tulonie. Rzeźby te, podziwiane przez Berniniego, wykonane zostały według modeli, którymi byli robotnicy portowi. Z dużym mistrzostwem wymodelował Pier- re Puget ciało męskie poddane ciężkiemu wysiłkowi fizycznemu.

Jedną z wcześniejszych jego rzeźb o tematyce mitologicznej był Herkules zabijający hydrę, który odznaczał się nie tyle może dynamiką, ile wirtuozerią zapożyczoną jeszcze u manie- rystów. Niepoślednie walory ma Sw. Sebastian wykonany dla jednej z kaplic genueńskich: odznacza się realizmem, wyraża istotne cierpienie, a pozbawiony jest liryzmu, z jakim malarze zazwyczaj traktowali męczeńską śmierć tego świętego. W Marsylii i Tulonie wykonał Puget wiele rzeźb dekoracyjnych dla okrętów: są to z reguły rzeźby alegoryczne i mitologiczne zgodnie z przeznaczeniem – jak Neptun, Mars, Meduzy, Okeanidy itp.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.