Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

SZTUKA MEROWIŃSKA CZ. II

W dekoracji, podobnie jak w Rzymie i w Bizancjum, kładziono większy nacisk na efekty malarskie niż na architektoniczne: mozaiki, malowidła, nie licząc wyrobów złotniczych i tkanin. Wiele tekstów wspomina o freskach. Grzegorz z Tours mówi nam o żonie biskupa””z”’Clermont, przygotowującej program ikonograficzny fresków dla bazyliki, i opowiada o freskach z kościoła S. Martin w Tours, które przedstawiały sceny z ewangelii i cuda zdziałane przez świętego.

Niestety, z tego wszystkiego pozostało bardzo niewiele. Z bazylik prawdopodobnie zachowała się jedynie dolna partia murów w kościele S. Pierre w Vienne i dolna partia zakończenia kościoła w Vaison. Architekturę merowińską możemy poznać bezpośrednio głównie na przykładzie baptysteriów, krypt i oratoriów. Grupa baptysteriów prowansal- skich (Marsylia, Fréjus, Aix, Riez, Vénasque, Melas, Valence: około V w.) jest bardzo jednolita i przynajmniej dolne partie pochodzą z epoki omawianej. Są to przeważnie ośmioboki wpisane w kwadrat, a więc identyczne w planie z baptysterium Ortodoksów w Rawennie. Były prawdopodobnie kryte kopułą. Baptysterium S. Jean w Poitiers, z epoki trochę wcześniejszej (IV w.), było w zasadzie budynkiem odmiennym: przebudowano je później. Całkowicie zachowane są prawdopodobnie oratoria i krypty. Krypta S. Laurent w Grenoble (VI lub IX w.) posiada sklepienie kolebkowe, krypta w Jouarre (VII w.) – sklepienie krzyżowe, później przekształcone. Oratoria S. Victor w Marsylii (poł. V w.) i w Glanfeuil (depart. Maine-et-Loire, prawdopodobnie z końca IV w.) podobnie posiadają sklepienie kolebkowe.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.