Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

STYL MUDEJAR

Inaczej jest jednak w Hiszpanii: świadczy o tym istnienie stylu mudejar – sztuki mahometańskiej, rozwijającej się w dalszym ciągu pod panowaniem chrześcijańskim, a zajmującej poważne miejsce w XIV i XV wieku. Pobici muzułmanie, usunięci od roli i zawodu rycerskiego, stają się rzemieślnikami i zatrzymują w swych rękach wszystko, co dotyczy budownictwa. W miarę, jak postępuje reconquista, miasta, które wyzwalają się spod władzy islamu, nie wychodzą jednocześnie spod wpływu jego sztuki, tym bardziej że nie ma nieprzekraczalnej bariery między dwiema strefami. Najdłużej istniała sztuka mudejar w Toledo, ponieważ miasto to zostało najwcześniej odbite (1085). Oprócz katedry wszystkie budowle ponownie chrześcijańskiego Toledo są między r. 1085 i połową XV w. dziełem mahometan lub wykwitem sztuki arabskiej. Sta Maria la Blanca i El Transito są to dwie synagogi przekształcone na kościoły. Pierwsza pochodzi prawdopodobnie z końca XII w.: 4 podłużne rzędy arkad o lukach podkowiastych dzielą wnętrze na pięć naw. Pokrycie jest drewniane, modrzewiowe, z rzeźbionymi belkami stropowymi: niektóre elementy dekoracji (kapitele, ślepe triforia, tympanony i fryz z cyzelowanego stiuku) przypominają Tlemsen lub Tinmel. Na ogół plan kościołów mudejar jest identyczny z planem kościołów romańskich, ale drewniany strop mniej lub bardziej opracowany, dekoracja absyd i wież zdradzają udział Mau- rów. Wspomnienia arabskie mieszają się w ten sposób z formami sztuki zachodniej w ciekawym kościele w Santiago del Arrabal (zbudowany prawdopodobnie pod koniec XI w., przebudowany w poł. XIII w.). Dwa pałace zwane dziś Taler del Moro (pracownia Maura) i Casa de Mesa (druga połowa XIV w.) mają dekorację całkowicie andaluzyjską (fajans, stiuk, rzeźbione drzewo). Puerta del Sol, zbudowana w XIV w. jest tak arabska, że często przesuwano datę jej powstania na okres panowania arabskiego. Grupa grobowców rozrzuconych po Toledo wykazuje te same wpływy. Aż do końca średniowiecza Toledo było stolicą sztuki mudejar: zbudowanie tak ważnej budowli jak katedra było faktem odosobnionym i bez żadnego wpływu.

Alkazar w Sewilli w swej dzisiejszej postaci (przebudowany w połowie XIV w.) jest budynkiem w stylu mudejar: to dzieło Piotra Okrutnego jest bliźniakiem Alhambry. W Kordobie Henryk de Trastamara dobudo- wuje w końcu XIV w. do Wielkiego Meczetu, przekształconego na kościół, kaplicę San Fernando ze sklepioną kopułą, w której łączą się żebra i stalaktyty, dwie podstawowe cechy kopuł muzułmańskich. W Hiszpanii północnej wiele elementów sztuki mudejar (a zwłaszcza wieże-minarety) spotykamy również w Sahagun, Teruel, Calatayud, Daroca, Saragossie, Segowii. Podobne pozostałości odnajdziemy nawet w początkach renesansu. Przepych dekoracyjny, cecha charakterystyczna sztuki muzułmańskiej, będzie jednym z elementów zasadniczych sztuki wczesnego renesansu hiszpańskiego – stylu plateresco.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.