Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

STYL IMANUELIN

Portugalia, która dzięki swej energii i odkryciom tak bardzo przyczyniła się do ukształtowania nowożytnego świata, stworzyła pod sam koniec XV w. styl narodowy – manuelin, odpowiadający panowaniu Manuela (1495-1521). Będąc odmianą stylu płomienistego, podkreśla on mocniej jeszcze niż styl izabeliński przerosty dekoracyjne. Posiada jednak ciwie cechy odrębne: zamiłowanie do wypukłorzeźby, podczas gdy w Hiszpanii fryzy i arabeski zaledwie wyłaniają się z tła, oraz elementy zaczerpnięte z natury i z morza: liny i sieci, wodorosty i listowie. Architektura portugalska zanurza się w tym okresie w tę samą morską atmosferę, w której wyrasta sława Vasco da Gamy i zdobywców Marokka. Wraz z nimi i architektura zdobywa wybrzeże marokańskie. Styl manuelin powstaje w Batalha, w słynnym klasztorze, gdzie Boytac, „Mistrz Przedsięwzięć Królewskich“, wypełnia arkady galerii bogatymi przesłonami w tzw. Niedokończonych Kaplicach tego klasztoru, gdzie Matheus Fernandes nagromadza i kontrastuje linie krzywe. Najpełniejsze zespoły stanowią klasztor Hieronimitów w Belem (po r. 1500) i klasztor Sta Cruz w Coimbrze (Marcos Pires, 1520). Ale tu już występują wpływy wczesnego renesansu, przeniesione przez artystów francuskich. Najbardziej interesującym dziełem jest okno kapitularza w Thomar z dekoracją skła- dającą się z motywów lin i polipów koralowych: jest ono jednak niewiele bardziej oryginalne niż drzwi kościoła Do Carmo w Evora, których dekoracja składa się z przeplatanych gałęzi i wstęg. Stjd manuelin, w odróżnieniu od francuskiego stylu płomienistego, a nawet stylu mudejar, jest jedynie stylem dekoracyjnym: w Evora lub Batalha pokrywa on konstrukcję gotycką, w Belem bardziej rozwinięte formy architektoniczne.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.