Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Sława Berniniego

Jeszcze kolumnada nie była zakończona, a już papież obarczył Berniniego nowymi zamówieniami. W 1658 r. rozpoczął on budowę kościoła św. Tomasza (ukończoną w 1661 r.) w Cas- tel Gandolfo, letniej rezydencji papieskiej. Kościół ten otrzymał rzut krzyża greckiego z filarowym portykiem arkadowym, podobnie jak i o trzy lata późniejszy kościół w Articci: obie te budowle świadczą o tym, że Bernini-architekt, w przeciwieństwie do Berniniego-rzeźbiarza, odchodził w tym czasie od właściwego baroku ku nurtowi klasycyzującemu. Te cechy posiadają również tzw. Schody Królewskie (Scala Regia): były to wąskie i niezbyt długie schody łączące pałac watykański z bazyliką, które w latach 1663-1666 zapełnił Bernini rzędami kolumn jońskich na zasadzie iluzjonizmu perspektywicznego, sprawiającego wrażenie, że schody są szersze, dłuższe i wyższe.

Sława Berniniego była już tak wielka, że w roku 1665 Ludwik XIV zaprosił go do Paryża celem przebudowy jednego ze skrzydeł Luwru. Jakkolwiek projekt Berniniego nie został przyjęty, to jednak artysta wykorzystał go przy budowie rzymskiego pałacu dla rodziny Chigi. Pałac ten wpłynął na rozwój klasycystycznej architektury świeckiej we Włoszech.

Ostatnim dziełem architektonicznym Berniniego, również klasycyzującym, był niewielki kościółek św. Andrzeja na Kwirynale (San Andrea al Quirinale) w Rzymie, wzniesiony w latach 1658-1670. Jest to świątynia zbudowana na planie elipsy ze spłaszczoną kopułą, o wnętrzu spokojnym, klasycy- zującym. Fasada (il. 5) posiada mocno wystający portyk wsparty na silnych filarach i zwieńczony trójkątnym frontonem: wewnątrz tego portyku znajduje się drugi, mniejszy, półkolisty, wsparty na dwóch kolumnach, przypominając jakby fragment centralnej świątyni antycznej.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.