Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Sława Berniniego – dalszy opis

Jakkolwiek Bernini zajmował się architekturą, to jednak dziedziną sztuki, w której odegrał rolę światową, była rzeźba. Podobnie sprawa miała się z Pietrem Berettinim da Cortona (1596-1669), który odegrał czołową rolę w dziejach sztuki jako malarz fresków, ale zajmował się również i architekturą. Przybywszy jako młody chłopiec do Rzymu, w którym budowano wiele nowych kościołów i przebudowywano stare, Cortona znalazł łatwo zajęcie. Jedną z pierwszych jego prac była przebudowa kościoła SS. Luca e Martina przy ówczesnej Akademii św. Łukasza. W budowli tej zwraca uwagę fasada, która – jak i elewacja bazyliki św. Piotra – nie wiąże się organicznie z bryłą, lecz jest parawanowa. Nowością, a prace trwały w łatach 1635-1650, jest wybrzuszenie środkowej części elewacji, co było jakby zapowiedzią falistych fasad, które nieco później stale będzie wznosił Borromini.

Jeszcze dalej w tym kierunku poszedł Cortona w najlepszym swym dziele architektonicznym, kościele Santa Maria della Pace (1656-1657): jego fasada, w swej dolnej kondygnacji zarysowana na rzucie półkola, stanowi rodzaj portyku, którego belkowanie tworzące taras opiera się na kolumnach. Było to wyraźne zapatrzenie się na antyczną świątynię centralną (m. in. świątyńkę Westy w Rzymie), jak to widzieliśmy i w kościółku św. Andrzeja na Kwirynale, projektowanym przez Berniniego. Kościół ten wskazuje na przechodzenie Cortony ku nurtowi klasycyzującemu, czemu artysta dał wyraz w późniejszych pracach architektonicznych (np. w Santa Maria in Via Lata).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.