Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Simon Vouet – życie i twórczość

Simon Vouet (1590-1649) kilkanaście lat spędził we Włoszech, będąc nawet przez pewien czas przewodniczącym Akademii św. Łukasza w Rzymie. Najpierw oddziałali na jego twórczość caravaggioniści, co znajduje wyraz w dość umiejętnym operowaniu światłocieniem, a także w malowaniu scen nocnych: ostatecznie jednak uległ wpływom szkoły bolońskiej, a więc braciom Carraccim i ich uczniom – głównie Domenichinowi. Pod ich wpływem artysta zrywa z dotychczasowymi „nokturnami”, zaczyna operować tonacją jasną, obrazy jego stają się dekoracyjne, pełne retoryki. Toteż gdy wrócił do kraju, stał się reprezentantem orientacji bolońskiej.

Zaraz po przybyciu do Paryża (w 1627 r.) został Vouet powołany na dwór i mianowany pierwszym malarzem królewskim. W tym charakterze pełnił głównie funkcje dekoratora, zapełniając swymi kompozycjami wnętrza sal reprezentacyjnych Luwru, Palais Royal i rezydencji kardynała Richelieu. Były to kompozycje o tematyce alegorycznej i mitologicznej, bardzo poprawne, lecz pozbawione głębszego wyrazu. Z polecenia dworu wykonywał również kartony z projektami tkanin gobelinowych, odznaczające się tymi samymi cechami. W projektach tych, zaczerpniętych tematycznie ze Starego Testamentu i Odysei, dają się odczytać echa twórczości Paola Veronese i boloń- czyków (np. w Ocaleniu Mojżesza z Luwru i Pracach Ulissesa z zamku Cheverny). Jako malarz stalugowy uprawiał Vouet tematykę przede wszystkim religijną. Obrazy te (Ofiarowanie Jezusa w świątyni – il. 73, Wniebowzięcie) wyraźnie ukazują związki z bolońską szkołą Carraccich i nie odznaczają się oryginalnością.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.