Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Rzeźba środkowoeuropejska

W drugiej połowie wieku obserwujemy rozkwit zupełnie odmiennego stylu, bardziej spokojnego, o daleko słabszym napięciu. Prawdopodobnie powstał on w rejonie Loary, dokąd przeniosły się rezydencje królewskie. Fatetyczny temat Mater Misericordiae ustępuje miejsca prostemu obrazowi matki uśmiechającej się do rozbudzonego dziecka, trzymanego w ramionach (Madonna z Olivet, Madonna z Eeouen, Madonna z Saint Galmier, wszystkie trzy posągi marmurowe). Nawet w scenie Złożenia do grobu, jak np. w Solesmes (1496), wyraz łagodnieje, znika przesada. To „odprężenie“, które obserwujemy również w malarstwie, przygotowuje drogę wpływom włoskim, które pod koniec wieku będą już dużo wyraźniejsze. Najpełniejszym wyrazicielem tych nowych tendencji, chociaż najprawdopodobniej’ bynajmniej nie wynalazcą, jest Michel Colombe (ok. 1430 – po r. 1512). Nie znamy bliżej jego życia, nie znamy jego pochodzenia (Tourenia lub Bretania) i nie mamy ani jednego pewnego dzieła jego dłuta przed r. 1500. W grobowcu Franciszka II, księcia Bretanii, teścia Ludwika XII (po r. 1500, katedra w Nantes), włoski temat cnót potraktowany jest z łagodnym wdziękiem. Jego arcydziełem jest Sw. Jerzy z Caillon (około 1508-1509, obecnie w Luwrze).

Rzeźba środkowoeuropejska. – Rzeźba na obszarze między Renem a Wisłą oscyluje między brutalnym realizmem a ekspresyjną egzaltacją. Jest to przede wszystkim rzeźba w drzewie, materiale, w którym łatwo osiągnąć formy ostre i kanciaste. Szkół jest wiele: nadreńska z Mikołajem Gerhaertem z Leydy, Holendrem podobnie jak Sluter (krucyfiks z Baden-Baden, 1467), szwabska z Hansem Multscherem (retabulum z Sterzing o realizmie graniczącym z karykaturą, 1457), tyrolska z Michałem Pacherem (ołtarz z kościoła w St. Wolfgang, 1477) itp. Najświetniejsza jest szkoła frankońska. Adam Krafft (1440-1509) wykazuje swą wirtuozerię techniczną w tabernakulum Sw. Wawrzyńca w Norymberdze, a Tilmann Riemenschneider (1468 -1531) wyróżnia się subtelnością uczucia (ołtarz Świętej Krwi w Rothenburgu, ok. 1500). Ta rzeźba późnogo- tycka jest niewątpliwie jednym ze szczytowych osiągnięć sztuki niemieckiej.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.