Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Rzeźba i iluminatorstwo

Rzeźba i iluminatorstwo wahają się między tymi dwoma wpływami: humanizmem rzymskim i dekoracją „barbarzyńską“. W tym okresie można je traktować jako rzemiosło artystyczne. Kapitele w Grenoble i w Jouarre zdradzają mniejszy lub większy upadek rzeźby monumentalnej . Rzeźba naT sarkofagach wygląda nielepiej i bardzo szybko zatraca cechy tradycji rzymskiej. Sens reliefu zaciera się, przestrzeń sprowadza się do dwóch wymiarów, postać ludzka ustępuje miejsca ornamentowi. Już grupa sarkofagów tzw. „akwitańskich“ ogranicza się do stylizowanej dekoracji, traktowanej zupełnie płasko. Rysunek jednak jest jeszcze poprawny. Przestaje nim być w dziełach takich, jak sarkofag z Charen- ton-sur-Cher (VII w., muzeum w Bourges), w którym rzeźbiarz zadowala się rytowaniem na powierzchni kamienia, barwiąc jedynie minią kontur swego rysunku. W ten sposób malarstwo oddziaływa na rzeźbę, wpływa na nią również złotnictwo (sarkofag Boethiusa, koniec VI w.).

Iluminacja rękopisów sprowadza się prawie wyłącznie do ornamentów stylizowanych: zygzaków, kół, spiral, wężyków, plecionek, splecionych sznureczków. Postacie ludzkie trafiają się rzadko. Figury z rękopisu Fredegara z Bibl. Nationale w Paryżu (VII w.) mają charakter ekspresyjny, nieco zresztą dziecinny. Rysunek jest kaligraficzny, kolory sprowadzają się do nielicznych, prostych barw: zielonej, żółtej, czerwonej i brązowej.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.