Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

PUVIS DE CHA VANNES I HANS VON MARÉES

W obliczu załamania się malarstwa, istotnie spowodowanego przez prerafaelityzm i symbolizm, występuje inny kierunek, również negujący romantyzm i realizm, przeciwstawiający wartość poszukiwań plastycznych poszukiwaniom tematycznym, pragnienie budowania formy – dążeniu do naśladowania wrażeń zmysłowych: jest to sztuka Puvis de Chavannesa i Hansa von Maréesa.

Pierre Puvis de Chavannes (1824 -1898) przeszedł okres młodzieńczego romantyzmu u boku Delacroix i swego przyjaciela Chassériau, który wtajemniczał go w arkana sztuki na swoich freskach z Cour des Comptes. Styl Puvis de Chavannesa występuje w pełni dopiero w pierwszych kompozycjach wykonanych dla Amiens (Concordia i Bellum, 1861). Od tej chwili jego styl dekoracji ściennej jest ukształtowany: cechują go: poszanowanie płaszczyzny malarskiej: potężna architektura pejzażu, która przekształca się w twór intelektu: formy szerokie o surowym konturze, kolory płaskie i przygaszone, ale jasne i harmonijne (Marsylia, brama na wschód i Marsylia, kolonia grecka, 1869, muz. w Marsylii: Żywot św. Genowefy, 1876 – 1878, Paryż, Panteon: Swiąty las, 1884, Lyon: Sztuki wyzwolone, 1889, Paryż, Sorbona). W tym wieku majstrów i naśladowców ani śladu imitacji dawnych mistrzów, poszukiwania efektów. Monumentalizm powstaje tu dzięki świadomej powściągliwości artysty, dzięki usiłowaniu zbudowania figury, skomporiowania grup ludzkich. „Klasyczne wyczucie“ Puvisa, to nie tylko zetknięcie się epicznego tematu i wielkiej formy dekoracyjnej: jest to owoc spokojnej, szczęśliwej, choć lekko owianej melancholią wrażliwości, wzruszający dzięki bliskim i ludzkim akcentom tej wizji nierzeczywistego świata. Nie związana ze środowiskiem i okresem, w którym powstała, twórczość Puvis de Chavannesa była wyjątkowym osiągnięciem.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.