Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Portret Olivaresa z epoki baroku

W związku z budową letniej rezydencji królewskiej Buen Retiro powstała myśl urządzenia w niej specjalnej sali królewskiej, ozdobionej reprezentacyjnymi portretami rodziny monarszej: zdecydowano, że będą to portrety konne, których wykonanie zlecono Velazquezowi. Nie wszystkie podobizny namalował sam mistrz osobiście – niektóre były dziełem pomocników, zwłaszcza ulubionego ucznia, a zarazem zięcia, Juana Martineza. On to był m. in. autorem statycznego portretu konnego królowej Izabeli, który stał się wzorem dla tego rodzaju podobizn królowych w całej niemal Europie (na nim wzorowany jest również wilanowski portret Marii Kazimiery So- bieskiej). Nowsze badania wykazały pędzel mistrza jedynie w takich fragmentach, jak twarz królowej i łeb konia. Natomiast portrety króla Filipa, infanta Don Carlosa i ministra Olivaresa są wyłącznym dziełem Velazqueza. Heroizowany portret Filipa IV na wspiętym koniu, na tle rozległego pejzażu górskiego, spopularyzowany przez grafikę, stał się również wzorem dla tego rodzaju podobizn monarszych.

Najlepszym, a zarazem najbardziej barokowym obrazem z tej serii jest portret Olivaresa. Koń również wspięty, pokazany w skrócie perspektywicznym, obrócony ku widzowi zadem niemal w identyczny sposób, jak koń Spinoli w Poddaniu Bredy. Sam minister jest jakby uosobieniem władzy i dumy, jest zwycięskim wodzem pędzącym ku toczącej się walce u wrót płonącego miasta. Jest to też heroizacja, ale pełna ekspresji i żywiołowości (ił. 32).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.