Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

POCZĄTKI IMPRESJONIZMU

Koncepcja świata sprowadzonego do pozorów i sztuki, której celem jest jedynie oddawanie tych pozorów, nie jest bynajmniej nowa, ponieważ sięga ona Platona. Spośród odległych prekursorów impresjonizmu należy wymienić Chardina i jego studia refleksów: spośród bezpośrednich poprzedników – Turnera. Toteż należy doceniać historyczne znaczenie pobytu Claude Moneta i innych malarzy francuskich, zwłaszcza Pissarra, w Londynie w r. 1870.

Ale i w samej Francji należy pamiętać o działalności niektórych malarzy, zwłaszcza Boudina i Jongkinda, i o oddziaływaniu środowiska geograficznego basenu Sekwany. Podczas gdy niebo krajów Wschodu lub Morza Śródziemnego może dać wrażenie wieczności, niebo nad ujściem Sekwany, od Trouville do Havru, stanowi jakby ekran, na którym kolory i światła zmieniają się bezustannie. Chmury, ustawicznie pędzone wiatrami, nie zatrzymują się ani na chwilę. Trudno tu odróżnić ziemię od wody. Zacierające się granice, bez końca zmieniające się obrazy, świat w nieustającym ruchu — niewiele pejzaży tak dobrze oddaje filozofię wiecznej tymczasowości, tkwiącą w impresjonizmie.

Boudin (1824 -1898) urodził się w Honfleur i tu właśnie, na wybrzeżu między Trouville i Hawrem, namalował tę nieporównaną serię pejzaży, na których niebo króluje i którym zawdzięcza przydomek „Króla nieba“, nadany mu przez Corota. Boudin w każdym ze swoich szkiców notuje z gorliwością meteorologa warunki świetlne i atmosferyczne, ponieważ od nich zależy wszystko inne. Jongkinda (1819 – 1871), urodzonego w Hadze, niebo i morze w jego ojczyźnie nauczyły tego samego, co ujście Sekwany Boudina: ale raz jeszcze Honfleur, gdzie często przebywał (1863, 1864, 1865), uczyniło z niego owego wędrownego artystę, którego akwarele zwłaszcza oddają doskonale ruchliwość i płynność tych morskich pejzaży.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.