Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

NOWE MATERIAŁY BUDOWLANE

Żelazo. – Architektura nowoczesna posługuje się dwoma nowymi rodzajami materiałów budowlanych, metalem i żelazobetonem. Jako metal używane jest żelazo lane, kute lub stal. Od wieków już, nawet w Parte- nonie i w budowlach takich jak Luwr czy Panteon, używano klamer metalowych dla łączenia ciosów kamiennych. Wynalezienie w Anglii z końcem XVIII w. nowych sposobów przetapiania rudy przy pomocy węgla kamiennego pozwoliło na otrzymanie dużych ilości lanego żelaza i stosowanie go do budowy w szerokim zakresie. Początkowo używano nowego materiału do budowy mostów (most na rzece Severn w Anglii, 1777: Pont des Arts w Paryżu, 1803). Dziś jeszcze niektóre mosty stanowią arcydzieła konstrukcji metalowej (most Brookliński, 1870 -1883: most w Garabit, dzieło Eiffla, 1882 – 1885: most Forth niedaleko Edynburga, 1883 – 1890: most na rzece Viauy, dzieło P. Bodina, 1897 – 1902). Inżynierowie stali się mistrzami w dziedzinie, która niegdyś była domeną Gabrielów i Perronetów.

Jedną z zalet konstrukcji żelaznych, która wystąpiła przy budowie mostów, była .możność obejmowania jednym rzutem dużych przestrzeni. Została ona wykorzystana przez architektów również przy wznoszeniu budowli tradycyjnego typu, przy czym główną rolę w tym procesie odegrała Francja jako kraj eksperymentatorski. Konstrukcję żelazną zastosowano przede wszystkim w budowlach przeznaczonych dla wielkich mas ludzkich: w halach targowych i wystawowych, dworcach czy wielkich magazynach. W r. 1811 Bélanger wieńczy żelazną kopułą Halles-aux-Blés w Paryżu. Baitard w r. 1854 buduje z lanego żelaza paryskie Halles Centrales, być może pod wpływem de Horeau, który w r. 1851 dał jeden z najciekawszych projektów w konkursie na Chrystał Palace w Londynie. Ostatnio wymieniony budynek jest pierwszym wielkim budynkiem przeznaczonym na wystawę powszechną, jednak technika wykonania jego jest jeszcze dość prymitywna, mimo rozmachu w jej stosowaniu. Bardziej śmiałymi budowlami były Palais de 1’Industrie (Paryż, 1855), a zwłaszcza Galerie des Machines (Paryż, 1889). Metalu do budowy dworców używa Hit- torff (paryski Gare du Nord, 1861 -1864): do budowy wielkich magazynów – Boileau (Bon Marché, Paryż, 1876), a z kolei Sédille (Printemps, Paryż, 1881).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.