Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

MALARSTWO XV WIEKU CZ. II

W jego pokaźnej ilościowo twórczości, wykonanej na pewno przy udziale wielu współpracowników, nie wszystko posiada jednakową wartość. Najlepsze jego dzieła były przedmiotem wielu zachwytów, napotykały jednak także u wielu ludzi nowoczesnych bardzo żywy opor. Postarajmy się określić twórczość tego artysty: zobaczymy, że w zasadniczych punktach przeciwstawia się on swojej epoce. Podstawową cechą charakterystyczną jest jego mistycyzm. Mówił, że obcował z Chrystusem i przystępował do pracy jedynie w stanie łaski. Bez trudu wskrzesza atmosferę cudu, stąd brak wszelkiego racjonalizmu i to go wyraźnie odróżnia od epoki. Egzaltacja nie popycha go bynajmniej ku okropn ściom czy nawet pesymizmowi jak innych artystów schyłku średniowiecza: mimo że malował bolesne sceny ukrzyżowania jest on przede wszystkim mi- strzem chwil szczęśliwych, malarzem raju z radosnymi tańcami zbawionych na wiekuistych, kwietnych dywanach. Nie bez powodu nazywano go Ang?lico – Malarzem Aniołów. Jest on więc antyrealistą w potocznym znaczeniu tego terminu. Malarstwo jest dla niego sztuką dwuwymiarową, nie ma poczucia głębi i w ramach jego nieco miękkich konturów rozlewają się mdławe kolory, niebieski, różowy, złoty. Wszystkie te cechy przeciwstawiają go wielkiemu współczesnemu mu artyście, Masacciowi, mimo że jego ostatnie dzieła powstałe w Rzymie wskazują na nowe poszukiwania.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.