Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

MALARSTWO I RZEŹBA XIV WIEKU

Podstawowymi czynnikami kształtującymi oblicze tego okresu są: wojna stuletnia, w której wyczerpują się siły Anglii i Francji, pomyślny rozwój kupieckich państw nad Morzem Śródziemnym, zwłaszcza Italii i Katalonii, utworzenie dwóch sztucznych stolic: Awinionu, siedziby papiestwa, i Pragi – stolicy cesarstwa.

W malarstwie tego okresu rozróżniano często dwa przeciwne kierunki: na północ od Alp kontynuację gotyku, tj. sztuki średniowiecznej, w Italii – początek renesansu. Ten punkt widzenia już nas nie zadowala. Jeśli rzeczywiście Giotto zapowiada Masaccia, a nawet Rafaela, to nie może on reprezentować całej sztuki włoskiego Trecenta. Zresztą podobnie jak Dante, z którym go wielokrotnie porównywano, należy on do okresu średniowiecza dzięki swej chrześcijańskiej koncepcji świata. W rzeczywistości powstaje w tym okresie w Europie sztuka prawdziwie międzynarodowa, w ramach której zarysowują się dwie tendencje: jedna do wyrafinowania i przepychu, odpowiadająca gustom estetów-amatorów, jak Karol Luksemburczyk lub Jan de Berry, i druga poszukująca malow- niczości i indywidualnego wyrazu, dążąca do przedstawienia rzeczywistej przestrzeni, która może uchodzić za początek realizmu w sztuce.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.