Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

MALARSTWO FRANCUSKIE ZA PIERWSZEGO CESARSTWA

U podstaw sztuki Davida leży doktryna Winckelmanna. Ale współczesna epoka jest tak pociągająca, egzaltacja bohaterska tak silna, że nie- sposób całkowicie wyzwolić się spod ich wpływu. Z drugiej strony pre- romantyzm, który istnieje w sztuce Fragonarda czy Prud’hona, bynajmniej nie zanika. Jeśli nawet David jest nań zupełnie obojętny, u innych artystów coraz bardziej dojrzewa on i wzrasta.

(David 11748 – 182g) panuje nad sztuką tego okresu. Tematy jego są czasem obce teorii Winckelmanna, ale za to w zasadach formalnych David jest mu wierny. Przede wszystkim ważny jest dla niego rysunek: kolor jest ograniczony do „tonu lokalnego“: oświetlenie jest zwykłym światłem rozproszonym linia stanowi wyraźny kontur, ujmujący bryłę i ograniczający ją z całą precyzją. David rezygnuje rozmyślnie ze wszystkiego, co stworzył wiek XVIII we Francji, a nawet z tych zdobyczy wieku XVI we Włoszech, które przez krótki czas spostrzegał i w których zasmakował podczas swego pobytu w Rzymie. Seria „antycznych“ obrazów Davida składa się z płócien, które w jego epoce zdobyły sławę i które sam nad inne przekładał: są to: Przysięga Horacjuszv (1784), Porwanie Sabinek (1799) DLeonidasJ1800 -1804), nad którym cuugo pracował, po- nieważ był to jegouiubiony temat. Dziś te obrazy wydają się nam puste i zimne, ale w historii neoklasycyzmu są kartą interesującą. Antyk rozumieć można w różny sposób. David, republikanin i czytelnik Plutarcha, jak niegdyś Corneille, szuka w nim wzorów bohaterstwa. Nawet gdy zamienia temat z życia starożytnych Rzymian na temat mu współczesny, zostaje wierny duchowi męstwa i wielkości. Takimi heroicznymi scenami jemu współczesnymi, któfe maluje po scenach heroicznych ze starożytności, są: Koronacja Napoleona (1806) i Rozdanie orłów na sztandary, obrazy, które zamówił u malarza cesarz. Przez całe zyLfg“malował David portrety. W niektórych z nich, jak Pan Sériziat, Pani Sériziat, Pani Ré- camier, aż po Trzy damy z Gandawy, obrazach pełnych czaru, innym razem o charakterystyce ostrej aż do okrucieństwa, zawsze jednąk przejmująco prawdziwych, znajdujemy dziś najlepszą część twórczości Davida.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.