Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

KOŚCIOŁY KONSTANTYNA CZ. II

Rzym. – Najważniejszymi bazylikami rzymskimi okresu Konstantyna są: S. Giovanni in Laterano (kościół katedralny Rzymu) i wielka bazylika Św. Piotra na grobie apostoła, bazyliki S. Paolo fuori le mura, S. Agnese i S. Lorenzo fuori le mura. W planie i konstrukcji reprezentują one wskazany przez nas wyżej typ. Niektóre z nich, jak bazylika Św. Piotra, jako właściwość posiadały w zakończeniu nawy głównej, przed absydą transept występujący wydatnie na zewnątrz. Jednakże inne budowle Konstantyna – baptysterium lateraneńskie, S. Costanza, mauzoleum jego córki, grobowiec jego matki św. Heleny – odbiegają bardzo od tego typu: są to budynki na planie okrągłym lub ośmiokątnym, kryte kamienną kopułą: nie są to jednak budowle związane z kultem. S. Costanza jest rotundą z nawą boczną pokrytą sklepieniem kolebkowym, obiegającą wokół przestrzeń środkową.

Zewnątrz budynki te wyglądały bardzo skromnie, za to wnętrze było bogato dekorowane malowidłami, a zwłaszcza mozaikami. Obydwie te techniki były od dawna znane Rzymianom i nowe odkrycia w Pompei wykazały, że mozaika stosowana była nie tylko jako posadzka, ale także jako dekoracja ścienna. W IV w. zastępuje się mozaikę marmurową mozaiką z emalii, która jest niezmiernie trwała. Zespół tematów jest już inny w porównaniu z katakumbami, ale przemiana nie dokonuje się od razu. Cała partia dekoracji w S. Costanza (lazurowa mozaika na białym tle), przedstawiająca Winobranie erotów, jedynie symbolicznie może być interpretowana w duchu chrześcijańskim. Natomiast w absydzie Św. Piotra wielka mozaika, którą znamy ze starej ryciny, przedstawiała Chrystusa siedzącego na tronie między św. Piotrem i Pawłem: Chrystus z brodą jest tu zupełnie różny od młodzieńca bez zarostu z katakumb lub z Dura.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.