Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Eklektyzm

Z wyjątkiem zakrystii w kościele Notre-Dame, Viollet-le-Duc nie wzniósł sam żadnej budowli neogotyckiej. Spośród nowych kościołów, naśladujących style średniowieczne, pierwszy jest Notre-Dame-de-Bon- secours koło Rouen (Barthélemy, 1840 – 1842). Za nim poszły: w Paryżu Ste Clotilde (Gau, 1846), S. Jean-Baptiste w Belleville (Lassus, 1854): w Moulins kościół Sacré-Coeur (1870): w Nancy kościół S. Epvre (1871). Ale w odróżnieniu od Anglii wzory szybko się zmieniają. W stylu neoro- mańskim powstają w Paryżu kościoły S. Ambroise i Notre-Dame-des- Champs: w mieszanym stylu romańsko-bizantyńskim- kościół w Auteuil i katedra w Marsylii (Vaudoyer), kościół Sacré-Cour na Montmartrze w Paryżu (Abadie). Neorenesansowy jest kościół De la Trinité w Paryżu (Ballu, 1861 – 1867).

Jest to już eklektyzm, nawiązywanie do wszystkich stylów historycznych, bez faworyzowania któregoś z nich, często z pomieszaniem wszystkich w jednym budynku. Tego ostatniego sposobu nie stosowano wprawdzie w kościołach, za to jest on powszechnie używany w wielkich budynkach świeckich. Dobrym przykładem może być tu Wielka Opera paryska Charles’a Garnier (1825- 1898), gdzie antefiksy, palmety i kariatydy greckie łączą się z dekoracją zapożyczoną z renesansu weneckiego (1861 – 1875).

W Niemczech gotyk cieszył się w XIX w. dużym powodzeniem, co w znacznej mierze należy przypisać, podobnie jak w Anglii, panującemu przekonaniu, że był on wytworem ducha narodowego. Już Goethe ogłosił katedrę w Strasburgu za dzieło czysto niemieckie. Całe Niemcy opo- datkowały się na dokończenie budowy katedry w Kolonii (1817 – 1880). Romantycy niemieccy umieli opiewać czar i malowniczość starych miast i miasteczek jeszcze bliskich końcowi średniowiecza. Tieck odkrył Norymbergę. W muzyce zamiłowanie to znajduje wyraz u Wagnera (Śpiewacy norymberscy, Tannhduser, Parsifal). Cechą charakterystyczną niemieckiej architektury romantycznej (choć wiele mamy tu kościołów pseu- dogotyckich) jest łączenie motywów dekoracji średniowiecznej i renesansowej w budowlach świeckich. Ludwik II Bawarski takim chciał mieć swój zamek w Neuschwanstein (1869). Na początku XX w. powstają w tym stylu zarówno piwiarnie monachijskie, których typem jest choćby Iiof- brauhaus, jak i muzea, np. Muzeum Narodowe Bawarskie Seidla (1900).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.