Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Dzieła artystów rodzin Lemercier i Grappin

W Ile-de-France i w Vexin napotykamy grupę interesujących zabytków tego typu, dzieł artystów z rodzin Lemercier i Grappin, być może czasami także bezpośrednich uczniów Jeana Bullant (w okolicach Ecouen) lub Philiberta Delorme (w okolicach Villers-Cotterets). W Burgundii (Ville- neuve-sur-Yonne), a zwłaszcza w południowej Szampanii (kościoł S. Ni- zier i S. Pantaléon w Troyes) niektóre portale o stylu cięższym i bardziej uroczystym należy już zaliczyć do baroku: ale wciąż jeszcze dotyczy to szczegółów. W jednym tylko budynku dekoracja zmienia się jako całość: w kościele S. Eustachę w Paryżu (budowa rozpoczęta po 1532). Dekoracja antyczna obejmuje tu wszystko: wnętrze i stronę zewnętrzną, ale plan i konstrukcja są jeszcze średniowieczne: wpływy Notre-Dame są wyraźne.

W drugiej połowie XVI w. trzeba wyróżnić kaplicę zamku w Anet, dzieło Philiberta Delorme. Założona na planie krzyża greckiego z kopułą, wzorowana, być może, na projekcie kaplicy Wależjuszów w Saint-Denis Primaticcia jest wspaniałym dziełem, które jednak kompletny zastój w dziedzinie architektury w okresie walk religijnych we Francji pozbawił wszelkiego wpływu na przyszłość.

Rzeźba. – Wpływy włoskie w rzeźbie reprezentują od początku sami Włosi. Ale wtedy, kiedy wydawałoby się, że italianizm powinien zwyciężyć, odzywają się skłonności narodowe będące wyrazem raczej dążenia do prawdy życiowej niż poszukiwań formalnych. Sztuka, która powstaje w wyniku tych oddziaływań, bardzo odległa pod względem formy od rzeźby średniowiecznej, niezbyt odbija od niej pod względem treści. Rzeźba francuska poczynając od końca wieku XVI to przede wszystkim portret.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.