Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Najlepsze tłumaczenia!

Barok klasyczny i jego sztuka

Wielki dziedziniec uwarunkował dalszą rozbudowę rezydencji. Od środkowego pomieszczenia wyprowadzono ku wielkiemu dziedzińcowi dwie pary równoległych pawilonów, między którymi znalazł się teraz nowy, średniej wielkości dziedziniec zwany Cour Royal (Dziedziniec Królewski). Tak więc, wjeżdżający od strony miasta natrafia na trzy dziedzińce coraz mniejsze w miarę zbliżania się do głównej elewacji, którą stanowiła fasada dawnego pałacyku myśliwskiego, dość kłócąca się z nowymi pawilonami.

Ponieważ przy projektowaniu elewacji ogrodowej miał Le Vau wolną rękę, wybudował ją w formie już wyraźnie klasy- cystycznej: parter otrzymał pozorną rustykę, pierwsze piętro podzielone zostało pilastrami jońskimi, drugie piętro – ko- rynckimi, a całość fasady zwieńczył architekt attyką (później elewacja ta została nieco przekształcona). Fasadę ogrodową poprzedzał wielki taras schodzący ku parkowi.

Le Vau umarł w 1670 r., a po nim przez lat kilka prace budowlane prowadził jego uczeń, François d’Obray, wykonując plany mistrza. Dopiero wT 1675 r. zjawia się nowy wybitny architekt, który miał nadać ostateczne formy rezydencji wersalskiej. Był nim Jules Hardouin-Mansart (1646-1708), stryjeczny wnuk François Mansarta. Był on już twórcą kilku pomniejszych pałaców, a reprezentował kierunek umiarkowanego klasycyzmu, który pragnął pogodzić z barokiem, by mu nadać – jak to określał ówczesny teoretyk architektury Nicolas François Blondel – „szlachetną prostotę”.

Mansart przede wszystkim przekształcił elewację ogrodową pałacu, budując zarazem od tej strony ogromną salę balową pod nazwą Galerii Lustrzanej (Galerie des Glaces, il. 78), a prócz niej dwa salony: Salon Pokoju i Salon Wojny. Galeria ma 73 m długości, 10 m szerokości i 13 m wysokości: jest ona oświetlona przez 17 wielkich okien, a wpadające przez nie światło odbija się na przeciwległej ścianie w tej samej wielkości zwierciadłach. Ściany galerii wyłożone są marmurem i podzielone pilastrami, których głowice wykonano ze złoconego brązu. Pokrywa ją sklepienie beczkowe z dekoracją malarską Le Bruna.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.